Positionering & Groei
idephix helpt bedrijven en organisaties bij de ontwikkeling van sterke (markt)posities
Wat biedt idephix?
Idephix helpt organisaties en bedrijven hun positionering te bepalen en duurzaam te versterken. We brengen samen in kaart:
- waar staat je organisatie écht voor?
- welke aspecten van je identiteit zijn relevant én aantrekkelijk?
- wat vraagt de markt en wat beweegt je doelgroepen?
- hoe kun je opvallend zijn in een dynamische omgeving, ten opzichte van concurrenten?
Met scherpe analyses en praktisch advies vertalen we strategie naar uitvoering. Zo bouwen we samen aan organisaties, producten en diensten die niet alleen vandaag relevant zijn, maar ook in de toekomst aantrekkelijk blijven.
Idephix biedt:
- ontwikkeling / aanscherping van visie missie en waarden
- vertaling van de strategie naar een heldere en aantrekkelijke positionering
- ondersteuning bij de ontwikkeling van nieuwe merken en/of rebranding (fusie en overname)
- ontwikkeling van een merkportfolio: het aantal merken en hun eventuele onderlinge relatie.

Visie
Positionering is de strategische keuze voor een relevante, herkenbare en duurzame plek in het hoofd en hart van je doelgroepen.
Een veelgehoorde uitspraak is: “Positioneren is keuzes maken.” Dat klopt, maar niet als het leidt tot één onderscheidend element. Echte positionering ontstaat waar de identiteit en ambitie van je organisatie samenkomen met de behoeften, verwachtingen en aspiraties van je doelgroep. En dat gaat om het vinden van een positie die juist vaak meerdere elementen bevat.
Of je nu een advocatenkantoor, software ontwikkelaar, een museum of een overheidsinstelling bent: positionering vraagt om een diepgaand inzicht in je eigen organisatie én wat je doelgroep drijft. Wat vinden zij belangrijk bij hun keuze? Waar denken zij aan bij jouw merk? En hoe sluit dat aan bij wie jij bent en waar jij voor staat? Het is die combinatie die leidt tot voorkeur bij klanten en ook tot interne motivatie bij medewerkers.
Het is niet alleen kiezen, maar ook verbinden. Een sterke positionering is compleet: ze weerspiegelt de cultuur en identiteit van je organisatie, én ze is relevant en aantrekkelijk voor de mensen die je wilt bereiken. Samen met mijn klanten werk ik aan dit beeld – niet als statisch plaatje, maar als een dynamische, herkenbare positie die hen helpt op te vallen en te groeien.
Beroemd is de campagne in de jaren 60 van de vorige eeuw van Amerikaans afwasmiddel Dove dat zich tot huisvrouwen richtte met de claim: Zacht voor je handen. Het werd een flop. De marketeers waren even vergeten dat afwasmiddel ook goed moet schoonmaken en zuinig in gebruik is.
Natuurlijk is het ook van belang te kijken welke positie concurrenten claimen. En welke eigenschappen doelgroepen omarmen? Positioneren vraagt om een blik vanuit de markt naar binnen (outside in). En ook de identiteit en cultuur van een organisatie bevat vaak elementen die relevant zijn voor de positionering (inside out). Denk aan de visie, de oorsprong of de specifieke vaardigheden van een organisatie of bedrijf. Het proces van positioneren gaat om het maken van de juiste set aan keuzes en die consequent uitdragen in (marketing) communicatie.

Over mijzelf
Ilan Roos is strateeg en interim manager met meer dan 25 jaar ervaring op het gebied van positionering, naamgeving, merkenbeleid en (marketing)communicatie. Ilan ondersteunt bedrijven en instellingen met het vertalen van de ondernemingsstrategie naar een krachtige positionering. Ilan werkt evidence based met een pragmatische aanpak. Analytisch en gedegen en waar dat kan met humor. In zijn adviespraktijk helpt hij ook regelmatig het management van organisaties bij complexe veranderingen. Hij is in staat gebruikmakend van technieken uit commmunicatieleer en psychologie (en een open blik) mensen enthousiast te maken voor noodzakelijke verandering in een organisatie. Ilan is gastcolumnist in verschillende media op verschillende maatschappelijke thema’s die hij belangrijk vindt.
Ilan Roos studeerde economie en communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Voor idephix was hij o.a. werkzaam voor Y&R, Burson Marsteller, World Press Photo Foundation en SCAN Management Consultants. Recent was hij ad interim actief voor Goldschmeding Foundation.
Naast zijn werk vindt Ilan maatschappelijke betrokkenheid belangrijk. Hij is lid van de Raad van Toezicht van Joods Maatschappelijk Werk en bestuurslid van de Nederlandse Vrienden van de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem en faciliteert wetenschappelijk onderzoek waarin Israëlische en Palestijnse wetenschappers samenwerken.
Ilan woont vlak bij de Amstel, is gelukkig getrouwd en heeft twee studerende zoons. Hij is een fanatiek sporter (tennis, biker en hardlopen) en is dol op wijn die hij zelf in Frankrijk koopt.

Klanten
Contact
Drs Ilan Roos
M +31622527945
E ilan@idephix.nl
Kantoor:
Herengracht 66
1015 BR Amsterdam













